Saturday, February 21, 2009

I’m in love!

I have bought an old box camera. It’s from the 50’s I think. It is an Kodak Duaflex II. I’ve discovered this amazing way to take photos, it’s called TtV, Through the Viewfinder. Through the Viewfinder photography is defined as taking a picture of any subject through the viewfinder of any camera with another camera. Here and here can you learn more about it.

These flowers have I photographed with the TtV technique. Don’t you just love how beautiful the picture turned out!?


This is how my old box camera looks like.


[Photos: hummmlan]

7 comments:

Moa said...

Åh, jag har velat testa det där hur länge som helst! Vilken underbart söt kamera du fick tag på! Var hittade du den? Var den hiskeligt dyr?

Jättefin blombild också, verkligen!

hummmlan said...

Hej Moa!
Ja visst är den söt! Köpte den på Blocket. Fanns bara den i hela Sverige. Jag sökte på Duaflex. Såg att det fanns en på Tradera också. Jag gav 1000 kr för den. Vet faktiskt inte vad dom brukar gå för. Men jag ville så gärna ha en så för mig var priset överkomligt :-)

Anonymous said...

Hej! Ja det är ganska svårt att hitta bra barngrejer.
http://www.thekidzpage.com/colouring_menus/online_coloring/click/index.htm
är det viola pysslar med mest nu

emve said...

Åh vilken läcker kamera!!! Och bilden blev superfin.

Maria said...

Så vacker kameran var! Fattar inte riktigt...tar du kort med en vanlig kamera genom den gamlas objektiv?

hummmlan said...

Sammy Rose: Tack för länken!

Em: Tack!

Maria: Nja... Jag tar kort på den gamla kamerans "sökarfönster" med min digitala kamera. Hoppas jag förklarade så du förstod :-)

Jackie said...

So pretty is this how the camera takes the picture with the edges or did you have to photoshop it after?